Thursday, January 31, 2013

280113: Bajet tak semestinya cukup...

hah, entry ni dah termasuk dalam draf... KIKIKI... tengah berkira-kira nak publish ke tak... aishhh, nak publish mendenye kalau taip pun belum...

tengah mengingat balik kenapa aku taip tajuk entri macam kat atas ni... kenapa ye? bajet pasal apa?

hurmmm...

hurmmm...

hurmmm...

oooooooooooo... 28.1.2013 tu kan aku cuti... substitute public holiday... dan juga hari aku dapat gaji... HIHI...

macam biasa bila dapat je gaji, aku dah buat awal-awal bajet perbelanjaan bulanan aku... apa yang kena bayar bulan tu dan bla3... so pagi lepas bersarapan, aku ajak mr.abe teman untuk aku pergi bayar apa yang patut la kan... pagi tu takla berapa nak pagi dah... dah nak masuk tengahari kot...

kuarkan duit di hong leong bank... pergi rhb, cimb, public, hsbc amanah... eh, before tu aku singgah cc dulu... topup on9, then planning nak bayar ptptn... tapi kebiasaan aku akan print resit pembayaran tu, so aku cancel dulu bayar... bayar kat office je next day nya... bajet kan aku? HAHAHA... memang... kena disiplin bab duit-duit ni... sebab dengan duit gaji tu la nak bayar itu ini kan...

dah settle bayar kereta, rumah, kredit kad, dan beberapa lagi menda wajib bulanan aku, aku ajak mr.abe ke tesco kepong... shopping barang dapur... dalam kepala nak beli beberapa barang je memandangkan nak cuti raya cina dah kan, kitorang akan balik kampung... tapi bila dah sampai sana, nampak troli terus ambil... oh, bukan senang ye nak dapat troli kat tesco kepong village mall tu... setengah jam juga tunggu giliran...

sorong je troli masuk ke dalam tesco, aku keluarkan list barang... ok, yang ni dah habis...ambil... yang tu... yang ni... mr.abe cakap ais krim coklat jangan lupa, ok... kentang goreng ambil 2, feveret kami berdua... lauk... sayur... rasanya adalah dekat sejam duk memilih barang je... HIHIHI...

oleh sebab bajet awal nak beli sikit je barang, kitorang bawa cash RM100 je... disiplin kata kami... nah ko bila dah sampai kaunter, banyaknya aku rasa barang kami ni... berapa la ni ek? dah 2 ratus lebih ke? alamak...alamak... dalam kepala aku ni... terus aku keluarkan kad magic... weeeee...

pembuka tahun 2013, aku start guna kad magic on this date la --> 28/1/2013... dah lama kot aku tak swap2 kad magic ni... tapi lega sebab tak sampai RM200 pun... otw nak ke parking, dah cakap-cakap ngan mr.abe, kalau beli abrang-barang yang sama kat econsave ni, rasanya lebih RM200 rasanya... aritu beli barang sikit pun dah around RM50 tau... mahal...

so itulah ceritanya tajuk aku tu... kadang-kadang apa yang kita dah bajet tu, memang tak cukup... sebab mendanya tak fix... harga berubah-ubah... so payah nak bajet yang betul-betul total semuanya... make sure kalau keluar shopping barang dapur, bawa duit lebih!





Pssttt: siapa cakap kad kredit tak penting? HEHEHE...

No comments: