Tuesday, February 19, 2013

Lewat ke dah lekat semula ke?

ada seorang kakak kat tempat kerja bertanya: dah lekat semula ke?
aku jawab: ha? entahla...belum kot...

then dia ada cerita pasal pengalaman dia... lepas dia gugur, dia datang bulan sekali je then tak datang dah... dia ingat mungkin tu normal untuk orang yang gugur, so dia buat tak kesah sangat... tapi tiba-tiba dia gugur semula, barulah dia tahu yang dia pregnant semula lepas gugur tu... tapi sebab dia tak tahu, so semua aktiviti dia seperti biasa la macam orang tak pregnant... katanya mungkin sebab itu la dia gugur kali ke-2...

aishhh... seram plak bila fikir semula... dahla kebelakangan ni rasa semacam jek... perut rasa sakit... ada juga rasa tak sedap tekak ni... pastu mr.abe ada cakap yang badan badan dah nampak makin berisi semula... mana taknyer, seminggu kat kampung selera betul rasanya... makan macam-macam... ingatkan sebab mood balik kampung yang buat selera sangat tu bila makan, tapi balik sini pun macam sama je... asyik nak makan je...

risaunya... macam-macam dalam kepala ni... pertamanya, terus teringat masa mula-mula dapat tahu pregnant yang baru je keguguran akhir bulan 12 aritu... tanda-tandanya macam ni la... makan banyak, badan naik, last sekali rasa mual-mual... dah lekat semula ke? suppose this week aku kena period kalau ikut pada kiraan aku la... tapi belum lagi ni...

kalau lekat semula, camne? boleh bertahan ke? ke akan gugur lagi?

tadi ada google kat internet, baca pengalaman orang yang pernah mengalami keguguran macam aku ni... nampaknya dorang pun macam aku... risau akan jadi benda yang sama ke tak if pregnant semula dalam tempoh yang doktor sarankan untuk tak mengandung lagi... 3-6 bulan... lama kan? if untuk orang macam aku yang teringin sangat nak ada baby sendiri, rasa lama sangat... sebab tu la timbulnya persoalan camni... kuat ke tak kuat if pregnant semula awal dari tempoh tu? apa lagi kurang dari 3 bulan?

tapi menurut apa yang doktor yang buat dnc kat aku aritu cakap... insyaallah tak ada apa-apa masalah if pregnant semula kurang dari tempoh yang kebanyakan doktor sarankan tu... semua tu terpulang pada diri kita... kita kuat ke tak...

teringinnya nak ada baby cepat-cepat... bila kita teringin sangat ni, orang kata payah la nak dapat... sebab Allah nak uji kesabaran kita kan? tapi bila mende yang kita taknak, itu la yang senang dapat...

mr.abe cakap dia risau if aku pregnant semula cepat sangat... dia risau if aku belum cukup sihat untuk pregnant semula... aku faham keprihatinan dia, tapi aku juga faham yang dia sebenarnya risau aku gugur lagi, nanti harapan dia musnah sekali lagi... kesian mr.abe... dia teringin sangat nak ada anak cepat-cepat sebab dia memang suka ngan budak apa lagi budak kecil... tapi bila aku gugur aritu, dia dah jarang sebut pasal anak... :(

lepas gugur tu aku selalu berdoa, if aku period as usual, then it's ok... aku redha belum ada rezeki lagi untuk kali kedua... yang juga bermaksud aku belum cukup sihat untuk mengandung semula... tapi kalau aku dah cukup sihat, aku doa sangat rezeki kami berdua ada... untuk aku mengandung semula dan dapat melahirkan zuriat yang soleh dan solehah untuk suami aku yang tersayang...

tapi aku sentiasa berharap rezeki kami untuk ada anak itu ada secepat yang boleh... mudah-mudahan rezeki tu dapat mengeratkan lagi perhubungan kami berdua... aminnn...





Pssttt: menunggu tu satu penyiksaan... tapi andai ada kesabaran, kebahagiaan menanti...

1 comment:

Ily Iranaz said...

Salam kak. Sy tgh mengalami nasib yg sama macam akak sekarang. Akak memang confirm pregnant ke?