Wednesday, June 12, 2013

110613: Kenapa cuai?

alhamdulillah... pagi ni dah tanya mama yang dah pergi tengok abah kat hospital... mama cakap salur oksigen dah dikeluarkan, doctor tengah monitor perkembangan pernafasan abah... if semuanya ok, insyaallah esok baru akan ditransfer ke CCU...

penat masih terasa bila aku bangun pagi tadi... semalam bercuti sebab abah buat heart bypass operation kat hospital uitm sungai buloh. lepas hantar boboy dan ada ke sekolah, terus pergi ke hospital... sempat jumpa abah sebelum nurse tolak abah masuk ke bahagian persediaan untuk operation... mata abah bertakung, sedih pula aku tengok... tak lama pun sebab lepas nurse check semua yang patut, darah untuk ganti lepas operation, abah dah kena tolak masuk tepat 7.30 pagi...

stay kat situ sampai pukul 9, kemas-kemas barang abah, pergi sarapan dengan mama dan pok muda yang datang juga pagi semalam... lepas tu aku balik ke rumah dulu untuk memasak untuk adik-adik dan my hubby makan... tengahari baru pergi semula sebab ingat abah dah abis operation... tapi belum lagi, still menunggu sampai tertidur... sempat pergi ke aeon sri gombak untuk close kad kredit dengan minta settlement letter motor bear...

petang dalam pukul 5 camtu mama bagitau boleh masuk 2 orang ke bilik after operation tu untuk tengok abah... kena pakai baju, penutup kepala dan kaki pakai buang tu... doktor cakap condition stabil... dorang start operation pukul 10 pagi, siap dalam pukul 3 petang... tak lama pun boleh saty dalam bilik tu, dah kena keluar...

petang dalam 6.30 aku kelaur sekejap untuk ambil adik-adik aku akt sekolah, then terus ke hospital semula... yang lain-lain dah dapat masuk bergilir-gilir dalam tu untuk tengok abah... then masa aku tengah naik lif, ada sorang doktor or nurse lelaki tengah bawa filem xray naik juga... tiba-tiba rasa cuak sebab muka dia macam serius... bila sampai, aku nampak dia tergesa-gesa masuk dalam bilik dengan my mama pun kena masuk juga... abg jep yang baru lepas tengok abah cakap yang doktor nak bercakap dengan mama sebab ada hal penting... cuak betul rasanya...

tambah cuak bila time mama nak keluar tu, aku nampak mata mama merah... macam orang nak nangis... then bila dah ada kat luar, kitorang tanyalah kenapa dengan abah... mama cerita yang doktor bawa abah masuk bilik bedah semula sebab dalam xray ada nampak kapas tertinggal... rasa macam nak menangis tapi aku tahan je... kenapa cuai sangat... suppose doktor dah boleh sedarkan abah masa tu, tapi kena masuk semula bilik bedah pukul 7 petang... 

8.30 malam baru siap, then sekali lagi mama kena masuk jumpa doktor... aku sorang je tunggu kat luar masa tu sebab adik-adik yang lain dah balik... bila mama keluar je, terus tanya... mama cakap doktor dah keluarkan dan mama request untuk tengok sendiri cotton yang dah keluarkan tu... untuk legakan hati mama... doktor minta kami balik sebab tak boleh tunggu... kalau ada apa-apa, nurse akan call katanya... dorang nak monitor keadaan abah bagi betul-betul stabil before dorang buka salur pernafasan dari mulut abah...

tengok dari pintu yang dikunci je...





Pssttt: mama cakap abah tanya siapa mama tadi... maybe tak cam sebab kena pakai mask... pastu abah tanya mana anak-anak? sedihnya dengar... petang nanti kaklong datang tengok abah k...

No comments: