Monday, February 18, 2013

080213 - 150213: Balik kampung!!!

08/02/2013, jumaat malam...
bertolak dari rumah untuk pulang ke kampung... plan asal nak bergerak lepas maghrib, tapi sebab busy mengemas, memasak, mandi, solat, makan, punggah barang... akhirnya pukul 9 malam camtu la baru kitorang bertolak... aku, mr.abe, abah dan ayuni... oleh sebab kepenatan, aku tertidur... niat nak lelap kejap je bagi hilang penat, tapi bila jaga je dah sampai area merapoh... kesian mr.abe drive sengsorang... :(

jalan jem bila masuk bentong, mana tak buat aku ngantuk camtu... 


09/02/2013

kami sampai di shell gua musang around pukul 1.30 pagi camtu la... isi minyak kereta... abah ajak lepak minum dulu dekat kedai tepi jalan... meriah je tengoknya dengan kereta orang-orang yang balik ke kampung yang lain... penuh asenye kat shell tu... ingat nak minum je, tapi dah terorder maggi sup... yang sampainya maggi celup... HAHAHA... tapi sedaplah juga...

rasa terliur bila tengok gambar ni semula...

sambung semula perjalan sejam lepas tu kalau tak salah aku... tak berapa nak mengingat bila mata mengantuk ni kan... kami lalu jalan dabong - jeli... jalan alternatif yang dah jadi laluan utama untuk perantau yang nak balik area jeli... sebab lagi dekat, tak perlu lalu k.krai yang sangat jauh tu baru sampai ke kampung kami... nak dekat pukul 4 pagi baru kami sampai kat rumah makcik aku sebab jalan situ berkabus teruk bila malam hari... tak berani nak bagi mr.abe pecut kat jalan camtu... risau juga ada binatang ke yang melintas jalan kan... HUHU... sampai je terus lelap kejap before bangun untuk sarapan...

tengahari la juga baru aku dan mr.abe balik ke rumah nenek dia... culik alya sekejap sebab mama dan lain-lain keluar gi kenduri di bachok... alya mengikut aje bila ajak nak gi rumah nenek mr.abe sebab situ banyak keropok, gula-gula, mainan bagai... lepak je tak pergi mana aritu sebab rasa penat sampai tertidur tengok mr.abe main game dengan adik ipar aku, naim...

malamnya, aku ke rumah nenek aku pula... singgah sekejap je sebab mr.abe ajak hadiri majlis doa selamat sebelum hantar alya semula kat mama...


10/02/2013

ada kenduri kesyukuran di tanah merah esok harinya, so petang ahad kami bertolak ke rumah tok ayoh mr.abe di belimbing... aku, mr.abe, mek, naim...


11/02/2013

lepas selesai menghadiri majlis kat tanah merah, terus bertolak balik ke jeli sebab mr.abe nak kena hantar naim balik ke asrama dia semula kat mrsm jeli tu... nasih jalan tak berapa nak jem dan kami sempat sampai... lagipun malamnya ada bbq kat rumah makcik... seronok makan-makan...

banyak gler aku makan!


12/02/2013, 13/02/2013, 14/02/2013

tak ingat aktiviti utama tarikh-tarikh ni... tapi ada yang hadiri kenduri kahwin la, lepak-lepak kat rumah, pergi pejabat risda untuk buat permohonan penanaman semula getah mek mr.abe la, pergi situ, pergi sini, bateri kereta tak hidup kena tukar baru, tak boleh nak borong toto sebab duit dah habis untuk tukar bateri kereta baru... oh, banyak lagi mende yang jadi...

tapi aktiviti melepak di kedai makcik, sempat juga snap gambar before dia tutup kedai...





yang ni gambar snap mr.abe masa dia tidur taknak bangun-bangun... malam main game, pagi jangan haraplah nak bangun kan? aku ikat tocang rambut dia... HAHAHA...



15/02/2013

plan nak bertolak balik ke kl pagi ditolak mr.abe... dia nak balik petang... menurut perintah la kan... hujan merata-rata...

bertolak pukul 4.30 petang... sampai dalam pukul 10 malam... sempat lagi kami singgah kedai tengok bola... oh ye, kami sesat tau kat jalan kuala balah ke dabong tu... aku terlepas tengok jalan kejap je, mr.abe dah wat kami sesat... dia tak masuk simpang yang sepatutnya tapi terus je ke depan... wah cuak gak kitorang sebab tengok jalan macam lain je dari selalu... rasanya dah 2 km kami sesat baru patah balik semula cari jalan yang betul... HAHA, camne la mr.abe ni kalau dia balik sorang-sorang kan? mesti kena sorok dek bunian... :P

kalau ikut jadual aku, raya puasa ni baru aku balik semula ke kampung... tapi mr.abe duk suruh aku tuakr tempat mengundi, balik mengundi kat kampung... malasnya...










Pssttt: kat kampung aku makan banyak gler! mr.abe cakap dah gemuk... huwaaa...



No comments: