Friday, March 29, 2013

Submit dah ke e-Filing 2012?

peringatan untuk korang-korang yang belum lagi berhempas pulas mencari resit-resit tahun lepas untuk kira berapa pelepasan cukai yang korang boleh claim tu, cepat-cepat la ye... ni dah nak akhir bulan 3, minggu depan dah masuk bulan 4 pun... make sure ingat tarikh tutup untuk submit e-filing tu on 30/4/2013 tau...

arini dah tekan submit pun borang aku tu... dah beberapa hari duk mengadap mende alah tu, rasa boring dah... bila datang je office, alamak lupa la nak tengok resit tu ada ke tak ada ke... bila balik rumah, tak adanya ingat pun... last-last gamble jela mengisi tu... mana yang ingat, aku isi jela... ada resit ke tak ada, belakang kira... dokumen-dokumen aku kat rumah bersepah-sepah, bilik yang dah sedia kecil kat rumah tu, aku dah jadikan stor pun... HEHEHE...

pagi tadi dalam pukul 10 aku dah berjaya submit form tu... then check la semula dalam folder LHDN kat desktop ni, rupanya ni tahun ke-2 aku isi e-filing sejak bekerja... tiba-tiba teringat tahun pertama aku bekerja, aku tak daftar lagi e-filing, maknanya pendapatan lebih kurang 4 bulan masa tu memang tak declare... macam mana ye? boleh declare untuk e-filing tahun depan tak? HUHU... tapi kalau tak nak declare, boleh tak? sebab time tu aku tak ada penolakan PCB lagi...

biarlah pasal yang dah terlepas tu... aku nak kena make sure tahun ni resit-resit yang boleh di claim, kena simpan baik-baik... then kena banyakkan membeli barang-barang yang boleh di claim... HIHIHI... ada duit ke shida? :P





Pssttt: bila ye nak dapat duit cukai lebih bayar tu? tunggu jela...

No comments: