Thursday, January 2, 2014

010114: Lenggang perut @ 30 weeks

1st entry untuk tahun 2014...

Selamat tahun baru 2014 untuk semua... azam tahun lepas dah tercapai ke? Ke sambung azam tu ke tahun ni pula? HEHE... Tak kisahlah kan, asalkan azam tu sesuatu yang positif untuk diri kita...

1/1/2014, my baby dah 30 minggu 3 hari dalam kandungan... aku gunakan kesempatan cuti kerja untuk melenggang perut... ni adat ye korang, tak nak buat pun tak apa... parent aku suruh juga buat sebab kandungan dah 7 bulan lebih... ada la google untuk tahu macam mana prosesnya, macam-macam juga pendapat orang pasal adat yang satu ni... curiga juga tapi bila aku tanya dengan nenek melur yang aku lantik sebagai mak bidan mengurut aku ni, tak adalah fully macam yang dulu-dulu dah... lega sikit...

Actually main reason buat lenggang perut ni untuk jamah perut bagi membetulkan kedudukan baby supaya senang untuk bersalin nanti... ada orang kata boleh tahu jantina baby dengan cara ni tapi nek melur kata sekarang kan dah ada scan, canggih lagi... HIHI... tak tahulah betul ke tak pasal boleh tahu jantina tu tapi aku tak adalah tanya, nek melur pun tak bagitahu apa-apa... cuma dia tanya dah tahu ke jantina? So aku bagitahu la apa yang doktor cakap...

Memang ada proses tarik kain batik yang dialas masa nek melur jamah perut tapi sehelai jela... tak adalah sampai 7 helai yang aku pernah baca tu... jimat dah kat situ, tak kena beli kain batik baru yang tak berjahit banyak sangat... KIKIKI... then ada juga nek melur lalukan buah kelapa muda dekat perut, sejuk-sejuk rasa sebab kulit kelapa tu kan agak licin teksturnya, tambah lak dah semalaman duk kat dapur... then nek melur cakap nanti minum la air kelapa tu... kongsi dengan mr.abe... baikkk... dah selesai masuk perut dah...

Nek melur ada buatkan air selusuh juga untuk aku... so nanti bila rasa sakit perut, bolehlah minum... nek melur juga cakap kalau belakang rasa sakit-sakit pun bolehlah disapukan sikit dengan air selusuh ni... faham nek melur... dah letak atas peti ais and maklumkan kat mr.abe supaya jangan diminum pula air tu... kang silap orang yang bersalin pula... HIHI...

Oh ya, sebelum nek melur jamah perut, dia buatkan air untuk mandi bunga... bunga-bunga aku beli kat minachi jual bunga kat tepi jalan... senang je nak cari bunga, cuma kena kuarkan duit la... kalau kat kampung boleh petik-petik je tepi rumah... mandi bunga ni bagus, boleh segarkan badan... tok ayah aku pun selalu suruh aku mandi bunga dengan limau purut, buat sendiri je katanya... mode macam kat spa la ha... HEHEHE... macam rajin sangat la kan nak amalkan selalu...

Time mr.abe nak hantar nek melur balik, kirimkan sekali pulut kuning yang mama buat untuk nek melur bagi pada anak yatim area rumah dia... then baki aku bagi kat jiran, sedara-dara terdekat je... simple-simple je...






Pssttt: menghitung hari la ni... 10 minggu je lagi, cepatnya masa kan?

2 comments:

yusraliyana said...

menarikk.. alhamdulillah settle sudah kan...

shIdA said...

haha... yup3!