Tuesday, August 14, 2012

130812: Kuih siput oh kuih siput...

HUHU... semalam baru aku tau feberet mr.abe time raya ialah kerepek ubi dengan kuih siput... same with me lor... ni yang lagi sayang kat my hubby ni... HIHIHI...

so semalam after berbuka dan solat, kitorang ke econsave yang berdekatan dengan rumah... menyoping bahan-bahan untuk buat kuih siput, kerepek ubi dan popia sira... oleh sebab kelengkapan rumah belum lengkap dan masa dah agak suntuk untuk buat kuih raya yang beraneka jenis, buat 3 jenis kuih ni jela untuk dibawa balik ke kampung... segan la pula nak balik tangan kosong tak beli pape kan...

jadinya semalam start buat dengan kuih siput dulu... 1kg je buatnya, first time nak buat sendiri kan... pastu minta bantuan my adik, ayu untuk membantu apa yang patut... wah ternyata kuih yang nampak simple gler tu agak memenatkan untuk dibuat... sakit-sakit tangan aku nak menenyeh doh tu... dah la kena gentelkan dulu doh jadi bulat kecil-kecil... memang menguji kesabaran aku dengan keadaan mengantuknya lagi kan... tapi demi hubby tercinta, wa tahan... ceh3... KIKIKI...



ada rupa kuih siput tak?

bertanding siapa yang paling cepat dan banyak...

kelas gitu... buat kuih sambil baring pun boley... 



atas ni antara gambar-gambar yang kitorang duk snap la untuk menghilangkan rasa megantuk... fyi, aku tidur sekejap after tu... memang tak boleh buka mata langsung rasanya...

sabar tu separuh daripada iman... kitorang berjaya siapkan kuih siput ni nak dekat pukul 1 pagi dah... gambar hasil kuih siput akan diupdate kemudian... (duk mengupdate blog di ofis, line tak bape nak clear... HOHOHO...)

mission malam ni ialah membuat popia sira... doakan aku ye korang... aku memang suka jenis kerepek-kerepek camni di hari raya, memang layan habis... gambate gambate shida!





Pssttt: tidur lambat punya pasal, tak sempat sahur...



Update 150812: Gambar masa kuih siput digoreng malam tadi...



No comments: