Thursday, August 16, 2012

150812: Kerepek ubi untuk Mr. Abe...

berjaya juga buat kerepek ubi untuk my hubby... even pada mulanya minta bantuan mr. abe sendiri tak berapa nak membantu... sebab? kurang kesabaran... aku minta dia potong ubi kayu tu nipis-nipis, dapat kat dia... HAHA! tebal-tebal jadinya... kata my hubby, "dah habis nipis dah ni..."



tangan mr.abe tengah buangkan kulit ubi kayu...

semuanya dia nak belah, dah tak bulat kerepek aku...

confirm2 aku la yang kena buat kulit ubi juga...

potong ubi kena banyak bersabar ye korang...

timbunan ubi kayu yang dah dihiris...



untuk gambar menggoreng, tak sempat nak snap sebab aku serahkan tugas menggoreng kepada my sis, ayu... masa tu aku tengah busy menggulung popia lagi untuk dibuat popia sira... ada 2 cara untuk bagi ada rasa masin sikit kat kerepek korang ni...

pertamanya bubuh garam dalam air. kiranya after korang hiris halus-halus, korang rendam dalam air garam dulu before tos dan menggoreng...

keduanya bubuh garam dalam minyak ketika menggoreng... oleh sebab aku malas nak mengetos-ngetos ubi tu, aku pilih cara kedua... ^_^

after dan angkat kerepek tu, taburkan dengan serbuk bbq or lada hitam. aku mencari serbuk bbq kat econsave aritu, tapi tak jumpa... so ambil ajela lada hitam... pun sodappp...

memandangkan my sis dah start cuti sekolah, dia menolong sampai habis aktiviti menggoreng... sebagai upah, mr.abe tolong belikan mcd... nyum2 je bila tengok gambar ni semula...






Pssttt: mr.abe sempat pergi main futsal dengan jiran malam tadi... nasib masa dia balik aku belum tidur, kalau tak memang tidur luar la kan... kepenatan sangat, tidur memang best gler ar...

No comments: