Friday, August 13, 2010

Bagaimana Harus Aku Percaya?


kepercayaan tu sangat complicated... ye ke? sesetengah orang sangat senang nak dapatkan kepercayaan dari orang lain dan begitulah juga sebaliknya... semuanya bergantung pada banyak faktor... terutama sekali faktor diri la kan... apa orang kata? first impression... kadang2 pandangan pertama kita ada betulnya tapi maybe juga salah...

kenapa aku tiba2 buat entri pasal percaya plak ni? 

sebabnya aku tengah musykil pasal percaya, dipercayai, mempercayai, kepercayaan... 

contohnya macam aku percaya pada cinta... aku percaya cinta itu sesuatu yang indah tapi pada masa yang sama cinta tu sesuatu yang menyakitkan dan kadang2 boleh membawa kebencian... wow! hebatnya cinta kan? tapi cinta yang paling hebat adalah kepada pencipta sekalian makhluk kat muka bumi ni... Allah...

perasaan cinta sesama manusia ni hanya sementara tapi cinta pada Yang Maha Pencipta adalah yang hakiki... tak kira kita sebagai hambaNya bahagia ataupun sedang dilanda musibah, Allah Taala yang selalu disisi kita... bila kita cinta, maknanya kita percaya... tapi sekarang ni aku nak luahkan pasal percaya sesama manusia... percaya pada orang yang kita sayangi...



dipercayai? 
mesti di dalam sesebuah perhubungan kita mahu diri kita ni dipercayai oleh pasangan kita... barulah perhubungan yang terjalin tu berjaya orang kata...



mempercayai? 
dalam perhubungan juga tak lengkap kalau hanya kita yang mahu dipercayai... kita juga perlu mempercayai pasangan kita kan... maksudnya saling... hehe...



kepercayaan? 
ha... bila kita dengan pasangan kita saling percaya, barulah lahirnya kepercayaan tu... kepercayaan ni lah yang perlu dijaga sampai bila2... sebab dunia ni sebenarnya jahat... sebab apa? sebab banyak syaitan dan juga nafsu...



korang boleh fikir sendiri kot apa akibat dari tiada or hilangnya kepercayaan dalam perhubungan sesama manusia... jangan tengok dari skop hubungan sesama pasangan korang je tapi juga orang sekeliling gak... keluarga... kawan2... dll...

aku pun dah melalui beberapa akibat dari hilangnya rasa percaya ni... bila hilang maka tiadalah... huhu... hope korang faham apa yang aku cuba sampaikan... sekadar memperingatkan memandangkan sekarang ni bulan puasa kan... 





semoga ada hubungan yang boleh diselamatkan di bulan mulia ni...
amin...





Pssttt: hope hubungan yang aku jalinkan dan bakal jalinkan nanti mendapat keberkatan dariNya...

No comments: