Tuesday, September 6, 2011

Jom balik kampung! Raya! Raya! Raya!


27/08/2011...

tepat pukul 3.15 pagi, aku dengan family bergerak untuk balik kampung...

macam yang aku dah jangka, even aku tidur awal sekalipun, tetap mata ni kalah dengan suasana gelap malam... oh, drive dengan penuh ketekunan sambil berlawan dengan mata ni dari tertidur... terasa nak sampai ke pukul 6 pagi tu amat2 lah panjang masanya...

satu kelebihanbalik kampung malam ni ialah kita dengan automatiknya akan konvoi beramai2 walaupun saling tak mengenali... pastu bila berhenti pun berderet2 yang berhenti rehat juga... macam masa aku balik aritu la, kami berhenti untuk bersahur di petronas sebelum nak masuk bentong... oh, berderet2 kereta... lagi meriah bila nampak anak2 perantau yang bermotosikal... memang bersemangat waja wajah2 dorang... tak lupa adik aku si epan dengan 2 orang sepupu aku pun antara yang tergolong dalam geng bermotosikal tu... cuma dorang bergerak agak lewat dari aku... tapi tahu2 jela naik motor ni kan... kejap je kalau pecut tu...

buktinya, dorang potong kami masa kami di area raub rasanya... masa tu jalan agak jam... so dorang dengan senang hati melambai2 kat kitorang... xpela, asalkan semuanya selamat sampai ke destinasi... memang sekali tu jela kami berselisih, lepas tu terus tak nampak2 batang hidung dorang... dorang pun sampai di kampung agak awal, sebelum tengahari terpacak atas kepala...

oleh sebab balik masa bulan puasa, so takde lah berhenti makan tu semua... just berhenti untuk sahur... itupun kami dah bawa bekal sandwich dengan air teh panas... nikmatnya dapat minum air panas di tepi highway... hihihi...

after sampai ke raub, kami berhenti kat masjid untuk solat subuh sebelum meneruskan perjalanan... memang penat bila terpaksa berdepan dengan jalan jam ni... tapi tak terasa nak berhenti, nanti lagi lambat sampainya kan...

sampai je petronas gua musang, isi minyak kereta... lapar betul ms wugiey tu ha... bagi minum air la dulu kasi kuat untuk mendaki jalan berbukit di dabong tu... hahaha... dari pengalaman lepas, jalan dabong ke jeli tu tidaklah berani aku nak laju2... jalan berbukit, bengkak-bengkok, jalan kampung, jalan rosak... sebelum sampai ke kampung tu sempat lagi berhenti... berhenti di surau kampung untuk mandikan ada, alya dengan boboy yang kepanasan dah...

kami sampai di depan rumah mek dengan tok ayoh dalam pukul 12.30 tengahari... memang terus aku jatuh berdebuk atas tilam... gler penat! bangun2 dah petang...

berjaya lagi sampai...walaupun rekod merosot ke 9 jam lebih kurang, tapi tolak masa berhenti dan jalan jam, rasanya lebih kurang sama je dengan rekod sebelumnya... yang penting, biar lambat asalkan selamat...





Pssttt: nak tahu kisah kami balik semula ke sini camne? next entry please...



No comments: