Friday, October 28, 2011

Rindu nak bersilat semula?


mengada kan? hahaha... tapi tu la yang ak rasa skang ni... terasa sia2 aku belajar silat dari sekolah menengah, then skang dah terkubur camtu je... terkubur yang betul2 terkubur la rasanya... menda kalau tak dipraktiskan akan lupa... dah banyak langkah2 dalam silat yang aku dah lupa... sayang betul... :(

teringat masa mula2 belajar silat... masa sekolah menengah... hehe, masa tu aku tak minat dengan unit beruniform ni... so bila masuk form 1 dan kena daftar untuk ko-kurikulum, semua unit beruniform tak kira kadet apa pun, puteri islam sekalipun, aku taknak! then ade choices antara silat atau tae kwan do... kalau korang nak tahu, satu lagi yang aku tak suka, tae kwan do la... so aku pilih silat... weee...

masa tu aku bersekolah kat smkbbsb... so dari aku tak reti bersilat, sampai dah reti... oh ye, silat yang aku belajar time tu ialah pusaka gayung... bila masuk gelanggang je, lain betul aku rasa... semangat tu lain macam... best! tak kesah lebam2 tangan kaki asalkan rasa puas... baru nak hilang lebam dah diganti dengan lebam baru... latihan tak pernah ponteng... siapa yang pernah belajar silat ni mesti faham perasaan tu... huhu...

dari form 1 sampai la awal form 4, aku setia dengan pusaka gayung... dah pandai mengajar yang junior... still ingat macam mana aku rasa dilema sangat sebab masa form 4 aku dapat tawaran gi mrsm... seyes rasa nak tolak sebab masa tu tengah wat persediaan untuk pertandingan... tak boleh blah betul rasanya... tapi oleh sebab my mama dah paksa and pujuk suruh pergi juga, aku terpaksalah lepaskan salah satu kan... dengan harapan dekat mrsm tu aku still dapat sambung apa yang aku dah tinggalkan...

so next episode aku dengan silat masih ada sebenarnya masa kat mrsm muar... tapi aku kena belajar silat lain pula... silat cekak ustaz hanafi... masa mula2 belajar silat ni, memang timbul protes dalam diri... maklumlah, bila dah biasa dengan satu silat, then belajar silat lain, rasa tak boleh terima... ini aku rasa salah, tu pun aku rasa salah... tapi alhamdulillah lepas dah biasa, aku dah boleh lepaskan silat pusaka gayung tu dan concentrate dengan silat cekak hanafi je...

dalam silat cekak hanafi ni, kelebihannya dapat habiskan step2 yang ada dalam masa yang singkat... masa masuk form 5 aku dah tamat belajar... so tak rugi... tahu jela study kat asrama ni, masa tu sangat2 padat... so masa yang ada untuk berlatih silat, malam jela... xpe, aku turun juga latihan then balik lewat2 malam pun... minat punya pasal...

banyak sangat kenangan time ni... dan kenangan yang tak dapat aku lupakan sampai sekarang ialah bila bahu aku terseliuh masa latihan... huhu... rasanya aku sangat penat, tak dapat nak concentrate dengan baik masa latihan... tulang bahu aku terkeluar dari kedudukannya... perghhh, xleh bayang perasaan aku time ni... and partner aku time situasi ni terjadi pun tak terkata apa kot... tak tahu mana datang idea memasukkan sendiri tulang bahu aku ni ke kedudukannya... ngeri betul! yang aku ingat after tu tangan aku kebas gler and hampir 2 minggu tak dapat nak gerakkan bahu dengan betul... efeknya sampai sekarang masih ada sebab aku tak pernah pergi urut bahu aku tu... tangan kiri aku ni cepat sangat lenguh...

ok tu kenangan masa kat mrsm... skang masuk ke kenangan di matrik pula...

kat matrik tak ada dah persatuan silat2 ni... so time ni la start stop bersilat... tapi ada ketika tu kena buat demo untuk ambang merdeka... tapi masa ni kena demo silat apa ek? gayung fatani kalau tak silap... aku on jela sebab geng2 yang buat persembahan tu boleh ajar2 mana yang patut...demo je pun... tambah lak gayung fatani dengan gayung pusaka yang aku pernah belajar tu lebih kurang sama je step... hehe... masa ni pun ada mende yang jadi... macam aku pernah cakap kat paragraph kat atas ni la kan, bila diri kita betul2 masuk dengan mode gelanggang tu, kita akan rasa something... so walaupun setakat demo, dah jadi macam lawan betul... partner demo aku tu memang dah bukan diri dia yang aku duk berlatih... hehe, masa ni la aku dapat lebam teruk gler kat lengan... lebam yang besar sangat, semua warna ada...merah, hitam, biru, hijau. kuning... hahaha!

habis matrik, masuklah pula uni... hoho! minggu mesra pelajar, aku join persembahan... of course untuk seni mempertahankan diri la... banyak jenis silat, so aku pilih gayung fatani...










after dah start pembelajaran, aku jumpa silat cekak hanafi semula... seronok gler rasanya... tapi tak lama la belajarnya sebab aku join palapes kan... at least aku sempat join satu lagi demo dengan akak2 silat... siapa yang nak tengok video demo kitorang yang tak seberapa ni, boleh la tengok di youtube, baru je aku upload, berjaya menemui video ni dari simpanan after sekian lamanya ---> Demo Silat Cekak Hanafi (2007)









rasanya after aku dah busy dengan palapes, semuanya berkaitan dengan silat dah terkubur... huhu... sangat rindu... ni dah kerja, memang tambah2 la terkuburnya... tapi still bersemangat kalau tengok orang lain bersilat!





Pssttt: dulu masa kat sekolah sangat minat dengan lelaki yang pandai bersilat...

No comments: